Tannhelse

Forebyggende behandling er en god investering for din tannhelse.

Forebyggende behandling er en god investering for din tannhelse. En frisk og naturlig tann er alltid bedre enn en reparert tann. Derfor satser vi store resurser på å forebygge tannsykdommer.

Det meste og den viktigste av den forebyggende behandlingen gjør du selv gjennom å ha god kosthold og munnhygiene.
Vi gir deg all informasjon som du trenger å ha for å ha god tannhelse.

For å ha god tannhelse må du:
  • Spise sunt
  • Ikke røyke
  • Minske forbruk av sukker, godteri og brus
  • Pusse dine tenner morgen og kveld
  • Bruke tanntråd daglig (før du pusser tennene)
  • Komme på regelmessige kontroller hos din tannlege og/eller tanpleier
Undersøkelse:

Din første undersøkelse tar normalt ca. 30-60 minutter, avhengig av behandlingsbehov. Vi analyserer bilder og funn for å gi informasjon om evt. sykdomer og mulige behandlingsforslag. Vi diskuterer ulike løsninger, basert på dine behov og ønsker foreslår vi et behandlingsopplegg som kan passe deg. I enkelte tilfeller må behandlingen utføres i flere etapper. Som eksempel kan nevnes at infeksjoner i munnhulen er viktig å behandle før man reparerer og erstatter skadede tenner og deretter kan man vurdere estetisk behandling, når munnen er frisk og munnhygienen er god.  Årlig undersøkelse hos tannlege er veldig viktig for at beholde din gode tannhelse og minimere risikoen for tannskader og store tannlegekostnader. Har man et lavere behandlingsbehov eller mindre risiko for sykdom kan man heller ta årlige kontroller hos tannpleier, og kun se tannlege annenhvert eller hvert tredje år avhengig av munnstatus og risikoanalyse.
Les gjerne mer om tannhelse her.
Kontakt oss nå, hvis du har flere spørsmål.